Hlíva ústřičná - účinky a benefity

Houba hlíva ústřičná se v kuchyni i léčitelství používá již po tisíciletí. Její zastánci ji užívají pro podporu imunity, vyrovnávání hladin cholesterolu, i jako pomocníka v boji proti rakovině. Hlíva ústřičná je také běžná přísada asijské kuchyně,  přidává se do hotových jídel, nakládá se do octa a suší. Hlíva ústřičná patří k houbám s nejvšestrannějším využitím. Snadno se kultivuje a pěstuje po celém světě.

ÚČINKY HLÍVY ÚSTŘIČNÉ

  • Hlíva ústřičná snižuje záněty a hladinu cholesterolu v lidském těle.
  • Hlíva ústřičná přirozeně produkuje statin, který stimulací receptorů v játrech může snižovat špatný LDL cholesterol.
  • Hlíva ústřičná může pomáhat s bojem proti rakovině (například rakovina jater, sarkom a nádory tlustého střeva)
  • Hlíva ústřičná může pomáhat také s kožními problémy, jako je například akné, svědění kůže nebo ekzém.

V průběhu posledních padesáti let se postupně zjistilo, že jedlé houby obsahují látky, které potlačují výskyt rakoviny. Na Slovensku zjistili, že hlíva ústřičná ve stravě snížila množství nádorů v tlustém střevě u pokusných potkanů. Nejvíce se projevil účinek vlákniny plodnic, který na sebe vázal toxickou karcinogenní látku.komentuje mykoložka Anna Lepšová (red. upraveno a zkráceno)

Hlíva ústřičná může pomáhat také s kardiovaskulárními chorobami, kloubními i revmatickými onemocněními, astmatem, artritidou, osteoporózou, chronickými záněty, vyčerpáním a únavou, chřipkou, angínou, popáleninami, nachlazením, vysokými hladinami cukru v krvi, proti infekcím, hemeroidům, kornatěním tepen, zdravým věnčitých tepen srdce, regenerací buněk a zpomalovat stárnutí.

Hlíva ústřičná v kuchyni

S hlívou ústřičnou se můžete nejčastěji setkat v asijské kuchyni. Rychle se vaří, což z ní dělá ideální přísadu na pánev. Masité hlívové klobouky se přidávají do polévek, omáček, salátů i jako příloha k masu. Můžete si z ní připravit také přírodní smažené řízky, smaženici či nepravou dršťkovou polévku. Lze ji také sušit, konzervovat v nálevu, mléčným kvašením i uzením.

Šálek hlívy ústřičné obsahuje asi 42 kalorií, což z ní dělá nízkokalorickou přísadu téměř jakéhokoliv jídla. Navíc je chutná a bohatá na živiny a obsahuje významné množství zinku, železa, draslíku, vápníku, fosforu, vitamínu C, B1, B2, kyseliny listové a niacinu.

My hlívu nakládáme zdravě do sladkokyselého nálevu. Místo kvasného octu používáme jablečný ocet a místo cukru xylitol - březový cukr. Můžete si z těchto dvou výrobků:

Nakládaná hlíva ústřičná s česnekem

Nakládaná hlíva ústřičná s koprem